Voor net gestarte bedrijven is het verkijgen van naamsbekendheid prioriteit nummer één. Er wordt dan ook veel geld in gestoken. Flinke budgetten worden besteed voor onder andere advertentiecampagnes en slimme marketingtechnieken. Een daarvan is het inzetten van de zogenaamde relatiegeschenken. Een klein presentje voor de klantenkring om de waardering te tonen. Althans dat denkt de ontvanger, de werkelijke reden hierachter is puur zakelijk. Men wil dat de bedrijfsnaam of het logo als een wandelend vuurtje van hand tot hand gaat. Simpelweg reclame, exposure waar niets meer voor gedaan hoeft te worden. Een investering die zich snel terug betaald, mits het goed wordt aangepakt uiteraard. Hier een aantal voorbeelden van premiums die het altijd redelijk tot goed doen.
Bedrukte mokken of glazen
Een koffiebeker met de bedrijfsnaam er op bedrukt is een voorbeeld van een geschenk dat zijn taak goed uitvoert. Bedenk hier dat dit soort voorwerpen dagelijks in vele handen terecht komen en lang mee gaan. En voor een lage prijs, want mokken en glazen zijn niet duur. Tijdens de koffiepauze wordt er veel gepraat en is de kans groot dat er gesproken wordt over het bedrijf dat op de koffiebeker staat.
Kleine en spontane acties nuttiger
Hoe groter de geschenken des te groter de waardering wordt veel gedacht, maar dat is niet waar. Geschenken moeten ook niet voor de hand liggen. Zo is onlangs gebleken dat werknemers een cadeautje van de baas voor hun verjaardag meer waarderen dan het traditionele kerstpakket. Verrassingen werken nu eenmaal goed, en blijk van waardering geeft de klant of werknemer een boost om op dezelfde goede voet verder te gaan.
Aanstekers blijven populair
Een van de bekendste gifts zijn de aanstekers. Deze gaan letterlijk rond en blijven overal slingeren. Aan verspreiding van de naam geen gebrek hier. En echt niet alleen rokers maken gebruik van een aansteker. Tijdens gezellige diners worden de kaarsen er mee aangestoken en tijdens Oud en Nieuw steekt men er het vuurwerk mee aan. Vrolijke momenten waarop het zien van de naam of logo van een onderneming een positief gevoel teweeg kan brengen.
Duurzaamheid wint terrein
Een trend die zich snel aan het ontwikkelen is de laatste jaren is het belang van duurzame geschenken. Door het feit dat de ontvangers zich hier meer mee bezig houden kunnen geschenken van natuurlijke materialen een positief imago teweeg brengen. Bedrijven kunnen op deze manier goodwill tonen. Artikelen van gerecycled materiaal en fair trade productenstemt mensen positief en laten een goede indruk achter.
(19)