Zo goed als iedereen is tegenwoordig te vinden op internet, jong en oud. Sterker nog, de meesten van ons zijn tegenwoordig continue online op het web aanwezig via Social Media platforms als Facebook en WhatsApp. Want sinds de smartphones met onbeperkt bellen en internetten hun intrede hebben gedaan is iedereen die een smartphone heeft, bijna iedereen dus, te vinden en/of te bereiken op internet. We surfen de hele dag het web af op zoek naar informatie, koopjes en andere zaken.
Opkomst van webwinkels
Doordat steeds meer mensen online gingen zoeken naar informatie en producten, zag je langzaam maar zeker een verschuiving ontstaan van fysieke winkels naar online winkels, oftewel webshops. Online aankopen doen is in onze moderne tijd een fluitje van een cent en alle producten zijn online te bekijken. In de begindagen van het webshoppen liet een en ander nog weleens te wensen over, bijvoorbeeld het bezorgen en de garantievoorwaarden. Maar tegenwoordig is dat allemaal uitstekend geregeld, kijk alleen maar eens naar het succes van een online webwinkel zoals Bol.com.
Gevonden worden op internet
Maar ook al heb je een hele mooie webshop met alles erop en eraan, je verkoopt natuurlijk pas als de mensen je ook online kunnen vinden. Om die reden benaderen veel webwinkels die er veel belang bij hebben om online gevonden te worden gerenommeerde SEO specialisten om ervoor te zorgen dat ze door een goed online marketing bureau hoog in de zoekresultaten komen te staan van de zoekmachines op de zoektermen waarmee hun doelgroep zoekt. Dat is niet heel eenvoudig, zeker niet als er heel veel concurrentie is op een bepaald gebied, maar het is bijna een must om je zoekmachine optimalisatie goed op orde te hebben. Natuurlijk, er hangt een prijskaartje aan, het zoekmachine optimaliseren van een website kost bovendien ook veel tijd, maar op den duur betaalt een dergelijke investering zich altijd weer terug.
Voordeel goede ranking
Het voordeel van een goede ranking is dat je in de eerste plaats meer bezoekers krijgt omdat de webshop beter wordt gevonden. Bovendien kun je veel leren van al die bezoekers op je site, welke pagina’s bijvoorbeeld goed worden bezocht, op welke pagina’s er langer wordt gebleven, welke producten goed lopen, enz. met programma’s als bijvoorbeeld Google Analytics is veel te leren over het surfgedrag van de bezoekers en dat kan weer worden gebruikt om de site te verbeteren. Kortom, zoekmachine marketing is in deze moderne tijd niet meer weg te denken uit de wereld van online shoppen.
(64)