Bij bijna ieder bedrijf wordt er minimaal één keer per jaar een uitje georganiseerd. Even lekker een dagje niet werken maar samen met je collega’s op pad gaan of iets leuks doen. Niet iedereen vindt deze uitjes leuk omdat bedrijfsuitjes vaak afgezaagd zijn of omdat het teambuilden te geforceerd gaat en daardoor juist ongemakkelijk maakt. Aan de andere kant wordt het personeel beloond, leer je je collega’s beter kennen door middel van een informele sfeer en zal er als het goed is nog lang over worden nagepraat.
Plan van aanpak
Voordat je het uitje gaat organiseren is het belangrijk om vast te stellen wat het doel van het uitje is. Als eenmaal het doel is bepaald kan het uitje daarop worden afgestemd. Als je bijvoorbeeld heel veel nieuwe collega’s in dienst hebt, kun je ervoor kiezen voor een uitje waarbij ze elkaar op een informele manier leren kennen.
Daarnaast moet er ook bepaald worden of het uitje verplicht is of niet. Wanneer je het niet verplicht stelt bestaat de kans dat veel werknemers smoesjes bedenken waarom ze niet aanwezig kunnen zijn, wat weer ten koste kan gaan van het teambuilding proces. Vooral voor de verlegen en introverte mensen kan zo een uitje heel spannend en stressvol zijn.
Maak ook een keuze of partners en kinderen van je werknemers mee mogen gaan of juist niet. Vervolgens kun je een schatting maken van hoeveel mensen er ongeveer aanwezig zullen zijn en kun je het uitje daarop afstemmen. Met zijn honderden gaan bowlen is bijvoorbeeld niet zo een goed idee. Kortom, aan de hand van het doel kies je een geschikt bedrijfsuitje.
Wat moet je voorkomen?
Voorkom afgezaagde uitjes. Ga dus niet (alweer) bowlen, karten, paintballen of lasergamen. Probeer ook ieder jaar met iets nieuws te komen.
Ga niet geforceerd teambuilden. Dit maakt het voor de collega’s alleen maar ongemakkelijk.
Maak het niet te sportief. Niet iedereen is even sportief ingesteld en wil bezweet terugkomen.
Geen tot weinig alcohol op het uitje.
(59)